
🔴شبهه:
کلیپ/ مصاحبه تاجزاده اصلاحطلب:
🔻چرا حجاب اجباری است، اما نماز و روزه اجباری نیست!؟
🔻نظر حضرت امام خمینی و آیتالله سیستانی چیست!؟ آیا حاکم و حکومت اسلامی میتواند افراد جامعه را به عمل یا ترک آن الزام کند؟!
🔻اگر حجاب در جامعه اجباری است، چرا در دیگر کشورهای اسلامی، مانند لبنان، عراق، مالزی، عربستان، این گونه نیست؟! و فقط در شهرهای مذهبی آن کشورها بی حجابی دیده نمی شود؟! (فیلم را از کانالهای پاسخگویان ببینید👇)
🔵پاسخ:
🔺پاسخ به این سوال که چرا حجاب اجباری است، اما نماز و روزه اجباری نیست!؟:
🔹اگر فردی در طول روز نماز نخواند، شاید دیگران باخبر نشوند، اما حجاب شرایط متفاوتی دارد و به دلیل حضور در جامعه و اینکه عملی اجتماعی است، تفاوت دارد. نماز عملی فردی است و فرد باید پاسخگوی آن باشد، اما حجاب عملی اجتماعی است.
🔺پاسخ به سوال «اگر حجاب در جامعه اجباری است، چرا در دیگر کشورهای اسلامی، مانند لبنان، عراق، مالزی، عربستان، این گونه نیست؟!»:
🔹برخی از آزادی ها در تضاد جدی با آیات الهی:
آیا آزاد کردن بی حجابی در برخی کشورهای عربی مصداق روشن اشاعه فحشا و منکر نیست؟![1] و اینکه آیا این آزادی در جامعه در ضدیت آشکار با آیات امر به معروف و نهی از منکر نیست که خدای متعال آن را در جامعه بر همگان واجب کرده است!؟[2]، آیا شعائری همچون حجاب اسلامی جزئی از حدود الهی نیست که آمران به معروف و ناهیان از منکر باید، نسبت به آن رفتار و کنش صحیح و اخلاقی داشته باشند؟!.[3] وقتی بی حجابی در جامعه آزاد و قانونی شود، یعنی این قانون در نقطه مقابل آیات حجاب و عفاف قرار گرفته است، در این چنین فضایی آیا آیات وحی مقدم است یا قوانین سکولار کشورهای اسلامی که در پی اهداف خاص سیاسی و اجتماعی هستند!؟
اگر در برخی کشورهای عربی که داعیه اسلامی بودن دارند مقررات دینی و اسلامی حجاب رعایت نمی شود، نمی توانند الگو و اسوه ی جوامع اسلامی باشند.
🔹حکم حجاب ادیان توحیدی همچون یهودیت، مسیحیت، و توریستهای غیر مسلمان:
اصل وجوب و رعایت پوشش و حفظ حجاب در جامعه اسلامی بنا بر ادله کامل قرآنی و روایی بر تمام مسلمانان واجب است. و در این مسأله اختلافی بین فقها و محققان علوم اسلامی وجود ندارد؛ چرا که رعایت حجاب یکی از ضروریات دین مبین اسلامی است، و حاکم اسلامی نیز موظف است حافظ حریم و حرمت آن دستورات در جامعه اسلامی باشد، ولی سؤالی که در خصوص رعایت این حکم الهی در خصوص اهل کتاب و غیر مسلمانان مطرح است این است که....
✅ نظر واقعی حضرت امام خمینی و آیتالله سیستانی، و نیز پاسخ به سوال «آیا حاکم و حکومت اسلامی میتواند افراد جامعه را به عمل یا ترک آن الزام کند؟» در ادامه و متن کامل:👇
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2241
📤پاسخگویان:
عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:👇
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/2790
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/13141
در وبلاگ:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2241
در سروش:
https://sapp.ir/pasokhgooyan
🔴شبهه:
کلیپ/ مصاحبه تاجزاده اصلاحطلب:
🔻چرا حجاب اجباری است، اما نماز و روزه اجباری نیست!؟
🔻نظر حضرت امام خمینی و آیتالله سیستانی چیست!؟ آیا حاکم و حکومت اسلامی میتواند افراد جامعه را به عمل یا ترک آن الزام کند؟!
🔻اگر حجاب در جامعه اجباری است، چرا در دیگر کشورهای اسلامی، مانند لبنان، عراق، مالزی، عربستان، این گونه نیست؟! و فقط در شهرهای مذهبی آن کشورها بی حجابی دیده نمی شود؟!
🔵پاسخ:
🔺پاسخ به این سوال که چرا حجاب اجباری است، اما نماز و روزه اجباری نیست!؟:
🔹اگر فردی در طول روز نماز نخواند، شاید دیگران باخبر نشوند، اما حجاب شرایط متفاوتی دارد و به دلیل حضور در جامعه و اینکه عملی اجتماعی است، تفاوت دارد. نماز عملی فردی است و فرد باید پاسخگوی آن باشد، اما حجاب عملی اجتماعی است.
🔸در اینجا دو مسأله وجود دارد. یکی بحث شرعی بودن حجاب است و یکی بحث الزام قانونی حجاب است. در بحث شرعی، کسی مخالف آن نیست و همه وجوب شرعی حجاب را قبول دارند و در آن تردیدی نیست؛ اما بحث در این است که آیا حکومت میتواند و حق دارد دخالت در این مسئله کند و افراد را مجبور به حجاب بکند. بهگونهای که اگر کسی این مسئله را رعایت نکرد، او را بهعنوان جرم، تلقی بکند و مجازات بکند یا خیر؟
🔹 از منظر فلسفه سیاسی، حکومتها میتوانند اتباعشان را ملزم به انجام یا ترک فعلی نمایند. دامنه الزامات یک حکومت نیز با قلمروی اختیارات آن برابر است. از منظر شارع مقدس نیز حاکم اسلامی از آنجا که ولایت بر مردم دارد میتواند بر مبنای قانون و شریعت اسلامی افراد جامعه را (چه بدان آن امر اعتقاد داشته باشند چه نداشته باشد) به عمل یا ترک آن الزام کند، چنانکه مستندات دینی شاهد درستی این مدعاست. همچنین از آنجا که مصالح جمعی اعمال فردی بر مصالح فردی رجحان دارد و نیز تأمین سعادت اخروی افراد جامعه، غایت اساسی حکومت اسلامی است. حاکم اسلامی میتواند فرد را ملزم به انجام تکالیف عبادی نماید. رعایت حجاب نیز از آنجا که بر هر زن و مرد مسلمان واجب است، حاکم اسلامی میتواند اتباعش را بر آن الزام نماید و هرآنچه فلسفه حجاب اسلامی را تبیین میکند، در واقع توجیه عقلانی الزام حکومت اسلامی به حجاب به شمار میآید. 👇
http://ensani.ir/fa/article/2043/
🔹اما در مورد نظر امام خمینی:
ایشان همواره و از ابتدای شکل گیری مبارزات خویش به صورت صریح و قاطع بر لزوم رعایت صحیح آموزه ها، ارزشها و موازین اسلامی تاکید داشتند. به عنوان نمونه در مورد حجاب بر خلاف آنچه که برخی ادعا می کنند که ایشان در مصاحبه خود به آزادی حجاب در جمهوری اسلامی، اشاره کرده اند، مروری بر بیانات و مصاحبه هایی که در آن مقطع زمانی انجام گردیده مبین عدم صحت چنین ادعایی است. در ادامه به این موارد می پردازیم:👇
https://www.porseman.com/article/amp/
🔹اما در مورد حضرت آیتالله سیستانی باید گفت ایشان یکی از مراجع تقلید در عراق هستند نه حاکم حکومت عراق، لذا ایشان طبق قانون کشور عراق نمیتوانند حکم و دستور قانونی در الزام رعایت حجاب در عراق بدهند.
جهت روشن شدن دیدگاه آن حضرت در مورد الزام رعایت حجاب در حکومت اسلامی، به پاسخ ایشان در جواب به این دو سوال دقت نمائید:
🔸پرسش: تا چه حد می توان به فرزندان در مورد نماز و حجاب اجبار کرد و یا کتک زد؟
🔹پاسخ: نسبت به بالغین باید امر به معروف و نهی از منکر کند و بدون اجازه حاکم شرع بنابر احتیاط واجب زدن و مانند آن جایز نیست ولی می تواند از روشهایی مانند منع بعضی کمکها استفاده نماید.
🔸پرسش: چرا حجاب زن غیر مسلمان در یک کشور اسلامی واجب است ولی کشف حجاب زن مسلمان در یک کشور غیر اسلامی ممنوع می باشد؟
🔹پاسخ: بر زن حجاب واجب است مسلمان باشد یا غیر مسلمان، در کشور اسلامی باشد یا غیر اسلامی.
https://www.sistani.org/persian/qa/0881/
🔺پاسخ به سوال «اگر حجاب در جامعه اجباری است، چرا در دیگر کشورهای اسلامی، مانند لبنان، عراق، مالزی، عربستان، این گونه نیست؟!»:
🔹ملاک و معیار احکام اسلامی:
نکته بسیار مهمی که در خصوص این پرسش باید به آن توجه داشت این است که ماهیت و حقیقت اجرای احکام اسلامی دایر مدار نوع عملکرد و مدیریت کشورهای به ظاهر اسلامی نیست؛ چرا که اگر قرار باشد ملاک و معیار استخراج احکام اسلامی، بسته به نوع عملکرد و مدیریت کشورها باشد، در این صورت همین پرسش می تواند در سایر موضوعات نیز مطرح شود، برای نمونه چرا در برخی کشورهای اسلامی شراب سرو می شود، و یا اینکه معاملات ربوی آزاد است، و یا روابط نامشروع و دیسکوها در هتل های چند ستاره عربی قانونی شده است. آیا وجود این منکرات اجتماعی در این کشورها مجوزی برای گسترش و آزادی آنها در سایر بلاد اسلامی می شود؟!
🔹برخی از آزادی ها در تضاد جدی با آیات الهی:
آیا آزاد کردن بی حجابی در برخی کشورهای عربی مصداق روشن اشاعه فحشا و منکر نیست؟![1] و اینکه آیا این آزادی در جامعه در ضدیت آشکار با آیات امر به معروف و نهی از منکر نیست که خدای متعال آن را در جامعه بر همگان واجب کرده است!؟[2]، آیا شعائری همچون حجاب اسلامی جزئی از حدود الهی نیست که آمران به معروف و ناهیان از منکر باید، نسبت به آن رفتار و کنش صحیح و اخلاقی داشته باشند؟!.[3] وقتی بی حجابی در جامعه آزاد و قانونی شود، یعنی این قانون در نقطه مقابل آیات حجاب و عفاف قرار گرفته است، در این چنین فضایی آیا آیات وحی مقدم است یا قوانین سکولار کشورهای اسلامی که در پی اهداف خاص سیاسی و اجتماعی هستند!؟
اگر در برخی کشورهای عربی که داعیه اسلامی بودن دارند مقررات دینی و اسلامی حجاب رعایت نمی شود، نمی توانند الگو و اسوه ی جوامع اسلامی باشند.
🔹حکم حجاب ادیان توحیدی همچون یهودیت، مسیحیت، و توریستهای غیر مسلمان:
اصل وجوب و رعایت پوشش و حفظ حجاب در جامعه اسلامی بنا بر ادله کامل قرآنی و روایی بر تمام مسلمانان واجب است. و در این مسأله اختلافی بین فقها و محققان علوم اسلامی وجود ندارد؛ چرا که رعایت حجاب یکی از ضروریات دین مبین اسلامی است، و حاکم اسلامی نیز موظف است حافظ حریم و حرمت آن دستورات در جامعه اسلامی باشد، ولی سؤالی که در خصوص رعایت این حکم الهی در خصوص اهل کتاب و غیر مسلمانان مطرح است این است که، هر چند اصل رعایت حجاب در ادیان توحیدی همچون یهودیت، مسیحیت و ... مورد اشاره قرار گرفته است، حال وظیفه این دسته افراد در جامعه اسلامی چیست؟ آیا آنان نیز باید به آداب اسلامی مقید باشند یا خیر؟ و دیگران در خصوص آنها چه مسئولیتی برعهده دارند؟ در جواب این پرسش به چند نکته اشاره می کنیم:
1- برخی از محققان بر این باورند که بر اساس مبنایی که در بین عالمان شیعی وجود دارد تردیدی در وجوب پوشش بر زنان غیر مسلمان نیست. دست کم در ممالک اسلامی، رعایت عرف و قوانین اسلامی بر این افراد لازم است. برای نمونه صاحب حدائق در قسمتی از کتاب طهارت این چنین بیان می دارد: «الا الکفار مکلفون بالفروع و لمینقلوا فی المسأله خلافا عن احد من الخاصه و بلمن عامه الا عن ابی حنیفه» «کافران بر فروع مکلفند بلکه نزدیک است این سخن میان ایشان به اجماع باشد و در این مسئله از هیچ عالم شیعی بلکه سنی جز ابو حنیفه نقل خلاف نشده است.»[4]
2- قول دیگر نیز وجود دارد، به این معنا، با توجه به اینکه آیات حجاب از جمله آیه 31 سوره مبارکه نور و همچنین آیه59 سوره مبارکه احزاب دستور حجاب خطاب به مؤمنین است«وَ نِساءِ الْمُؤْمِنين».[5]، از این رو کنیزان و به تبع اهل کتاب از آن استثناء شده اند.[6]، از این رو برخی محققان و اندیشمندان اسلامی بر این باورند هر چند به حکم اولی حجاب برای اهل کتاب در جامعه اسلامی الزامی نیست، ولی به حکم ثانی حاکم اسلامی برای حفظ نظام اجتماعی می تواند قانونی وضع کند.
آیا آزاد کردن بی حجابی در برخی کشورهای عربی مصداق روشن اشاعه فحشا و منکر نیست؟! و اینکه آیا این آزادی در جامعه در ضدیت آشکار با آیات امر به معروف و نهی از منکر نیست که خدای متعال آن را در جامعه بر همگان واجب کرده است!؟
🔹وظایف و مسئولیت های حکومت اسلامی:
موضوع دیگری که ارتباط مشخصی با بحث حجاب دارد، وظایف و مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی است که بر عهده حکومت های اسلامی نهاده شده است:
1- احیای ارزش های دینی در جامعه: یکی از روشن ترین و مهمترین وظایف حاکمان اسلامی در جامعه اسلامی زنده نگه داشتن حدود و مقررات اسلامی در جامعه است، ولی اگر در این بین برخی کشورهای اسلامی، قوانین اسلامی در آنها رعایت نمی شود، این کاستی و نقص، نشأت گرفته از سوء مدیریت آنان است نه از ناحیه دستوارت دینی. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم، نماز برپا مىدارند و زكات مىدهند و به كارهاى پسنديده وامىدارند، و از كارهاى ناپسند باز مىدارند، و فرجام همه كارها از آنِ خداست.»[7]، برخی از محققان از عبارت «الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْض» رابطه روشن و دقیقی بین برپایی حکومت و داشتن قدرت و زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر برقرار کرده اند.
2- اجرای احکام و دستورات دینی در جامعه: هدف و فلسفه حکومت دینی اجرا و زنده نگهداشتن دستورات دینی است، والا جامعه ای که دستورات دینی در آن نه توسط مردم و نه توسط حاکمان و متولیان امر رعایت نمی شود را نمی توان دینی دانست، از این رو اگر در برخی کشورهای عربی که داعیه اسلامی بودن دارند مقررات دینی و اسلامی حجاب رعایت نمی شود، نمی توانند الگو و اسوه ی جوامع اسلامی باشند. در خصوص برپایی حکومت و اجرای احکام اسلامی در کتاب نهج البلاغه این چنین نقل شده است: «بارالها! تو خود مىدانى آنچه از ما برآمده از سر رقابت در سلطنت و ميل به افزودن كالاى دنيا نبوده است، بلكه از آن روست كه پرچم دين تو را افراشته بينيم و اصلاح را در كشورت آشكار كنيم و بندگان ستمديده ات را امانى دهيم تا به فرايض و سنّت ها و احكامت عمل شود.»[8]👇
https://article.tebyan.net/410403
پی نوشت ها:
[1]. نور/19. «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ كسانی كه دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناكی برای آنها در دنیا و آخرت است.
[2]. نور، آیه 31 «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ...»
[3]. « ... اْلآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ؛ آمران به معروف ، نهی کنندگان از منکر، وحافظان حدود (و مرزهای ) الهی ،(مؤمنان حقیقی اند)؛ و بشارت ده به( اینچنین) مؤمنان!
[4]. الحدائق الناظره،ج3، ص39.
[5]. سوره مبارکه احزاب آیه 59. «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِن... اى پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند»
[6]. وسائل الشيعة، ج4، ص: 412. « ابی خالد قماط نقل میکند از امام صادق(ع) پرسید: آیا کنیز باید سر خودش را بپوشاند؟ آنحضرت فرمود: «اگر خواست میتواند بپوشاند و میتواند نپوشاند (مخیر است)
[7]. حج، آیه 41. «الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»
[8]. نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص189. « اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً »
📤پاسخگویان:
عضویت در کانالهای واتس آپ، تلگرام، ایتا، سروش:👇
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/1708
در ایتا:
https://eitaa.com/pasokhgooyan/2790
در تلگرام:
https://t.me/pasokhgoyan/13142
در وبلاگ:
http://pasokhgooyan.blogfa.com/post/2241
در سروش:
https://sapp.ir/pasokhgooyan
موضوعات مرتبط: اعتقادی ، اجتماعی ، فرهنگی
برچسبها: تفاوت نماز حجاب , حجاب اجباری , نماز روزه اختیاری















